Världens bästa fotbollsspelare genom tiderna

Alla fotbollsälskare har vissa spelare och lag som de känner lite extra för av olika anledningar. Ibland väljer man att hålla på ett lokalt förankrat lag, men ofta har man också något favoritlag från de stora europeiska ligorna. Dessa lag är fulla av stora stjärnor, spelare som kan göra nästintill magiska tricks med bollen, och som har både talang, uthållighet och driv. Spelarna står ut över det normala och de fascinerar människor över hela världen. Oavsett i vilken världsdel man bor är namn som Ronaldo, Messi, Costa och Zlatan nästan familjära.

Hur jämför man fotbollsspelare?

Idag är rivaliteten mellan Ronaldo och Messi en av de klassiska striderna inom fotbollsvärlden. Chansen att det är någon av de två som mottar fotbollens finaste årliga pris, Guldbollen, är ganska stor. Men kan dessa nuvarande storheter verkligen finnas med på listan över världens bästa fotbollsspelare genom tiderna? Kan man redan nu säga att Messi är jämförbar med legender som Maradona och Pelé? Det finns några faktorer som man undersöker de gånger man listar världens genom tiderna bäste spelare.

Förutom att man ska vara en talangfull nyckelspelare, som på egen hand kan vända eller vinna en match, behöver man också vara framgångsrik, vinna pokaler till sina lag och i bästa fall ha en lång och mångsidig karriär. Dessa faktorer gör att ett spelare som Ronaldinho, med kanske mest talang av alla, ändå inte kan rankas högt eftersom han inte kunde prestera på den nivån under en längre tid. Zidane däremot, som vann ett VM-guld och hade en karriär över två decennier på den absoluta toppnivån, är en självklar medlem av topp 5.

Historiska prestationer mot nutid

Det är alltså svårt att säga om Ronaldo kan lyfta sig till en nivå där han är bland de absolut bästa genom tiderna. För tillfället är hans ständige nemesis, Lionel Messi, snäppet större när det gäller titlar och gjorda mål. Men Ronaldo är en vältränad spelare som kommer finnas kvar på den högsta nivån i flera år framöver. Världens bästa spelare genom tiderna brukar dock fortfarande betraktas vara brasilianaren Pelé som 17 år gammal dominerade VM-finalen mot Sverige 1958 och säkrade guldet.

Eftersom Pelé redan som ung genomförde enorma bedrifter kommer hans tre VM-guld och 1281 mål vara svåra att slå för vem som än som kommer efter. Andra namn som också brukar återfinnas på listan är självklart argentinske Diego Maradona, franske Zinedine Zidane och som en av få backar: Franz Beckenbauer. Denna viktiga attackerande sweeper lyfte VM-bucklan både 1974 och 1990 – så länge höll han sig på toppen i ett Västtyskland som dominerade internationell fotboll under tiden.

Messi är en av världens bästa fotbollsspelare

Pelé eller Messi?

Ofta är det Pelé eller Messi som brukar ställas mot varandra när det gäller att utse världens bästa fotbollsspelare genom tiderna. Eftersom Messi ännu är mitt uppe i karriären kanske han kan utmana Pelé om titeln, även om han ännu aldrig fått vinna VM. Diskussionen kommer att fortgå, men samtidigt ändras sporten hela tiden. Kan man betrakta konkurrensen som hårdare nu, vilket därför gör det svårare för nya spelare att nå samma exceptionella framgångar som Pelé lyckades med? Eller är det bara så enkelt att Pelé faktiskt är tidernas bästa spelare?